Nauti lasillinen samppanjaa Charlesin kanssa, kun kaipaat elämääsi ripauksen luksusta

Charles Heidsieck perusti nimeään kantavan samppanjatalon vuonna 1851. Hänen rohkean visionsa ja lannistumattoman työnsä tuloksena samppanjat löysivät tiensä aikanaan Euroopan seurapiirien ja kuninkaallisten hovien lisäksi myös Atlantin toiselle puolelle. Samppanjatalo vaihtoi omistajaa vuonna 2011, minkä myötä perinteikkään samppanjanvalmistajan viinit elävät uutta tulemistaan. Tänä päivänkin Charles Heidsieck haluaa kuplia viininystävien lasissa kaikkialla missä arvostetaan laadukasta samppanjaa ja sen ainutlaatuista perintöä.

Damien Valtier ihailee vieraidensa kanssa ravintolan terassilta avautuvaa Helsinki-näkymää. Päivä on poikkeuksellisen keväinen ja lasissa kuplii vaaleanpunainen samppanja, Charles Heidsieck Rosé Reservé.

Damien on Suomessa jo vakiovieras. Pian neljä vuotta sitten hän aloitti työskentelyn Charles Heidsieck- samppanjoiden vientipäällikkönä ja pari vuotta sitten hänen tehtävänsä oli esitellä ystävänsä Charles suomalaisille viininystäville ensimmäistä kertaa.

Esittely onnistui melko mukavasti: talon vakiosamppanja Charles Heidsieck Brut Réserve voitti oitis kultaa Vuoden Viinit 2016 –kilpailussa, Viinilehti valitsi sen Vuoden Samppanjaksi, Viking Line puolestaan laivan samppanjaksi ja Alkon myynti näyttää vain kasvua. Vakiovalikoimassa olevan Brut Réserven lisäksi tilausvalikoimassa on tarjolla myös muita herkkuja: Brut Vintage 2005 ja Rosé Vintage 2006 ja Blanc des Millénaires 1995. Ja ravintoloissa kannattaa vilkaista viinilistan samppanjaosiota, sielläkin voi kohdata Charlesin.

─ Me olemme todella iloisia ja ylpeitä Charlesin menestyksestä Suomessa. Mutta työtä riittää. Samppanjan tunnettuuden rakentaminen on yhtä pitkäjänteistä, nöyryyttä ja kärsivällisyyttä vaativaa työtä kuin itse samppanjan valmistaminen. Aika tekee samppanjan. Niin ajatteli myös Charles, jonka mielestä pitkä kypsytys on samppanjan laadun salaisuus.

Charles Heidsieck, mies jonka ansiosta olemme kokoontuneet samppanjalounaalle, oli herrasmies: aina moitteettomasti pukeutunut ja hienostunut käytökseltään. Damien Valtier on selvästi samaa sukua pettämättömässä ranskalaisessa tyylikkyydessään. Pitkä ja hoikka olemus, modernisti tyylikäs asu rusettia myöten. Jos eläisimme Charlesin aikakautta, tyylikäs kävelykeppi täydentäisi kuvan. Ja ennen kaikkea Damien näyttää olevan täysin omassa elementissään nykyisessä työssään. Vaikka ei olekaan syntyisin viinisuvusta tai edes Champagnesta.

─ Olen syntynyt Pariisissa, mutta vanhempani tulevat kyllä viiniseuduilta, Bordeaux’sta ja Bourgognesta. Ja toki ranskalaisena viini kuuluu elämääni. Minulla on kaupallinen koulutus ja tausta, mutta viinialalla en ollut työskennellyt aikaisemmin. Viini on minun tulevaisuuteni, ei menneisyyteni. Tänä päivänä sydämeni sykkii tyystin viinille ja niistä jaloimmalle, samppanjalle.

Kaupallinen koulutus ja tausta ovat vankka perusta Damienin työssä, johon tiimin jäsenenä kuuluu luonnollisesti paljon ihan numerotyötä, markkinointia ja strategista suunnittelua.

─ Kun aloitin, en tiennyt samppanjasta oikeastaan mitään, mutta nyt tiedän siitä jo aika paljon. Oppi-isäni oli edesmennyt kellarimestarimme Thierry Roset, jonka johdolla ehdin ilokseni ottaa ensiaskeleeni samppanjan loputtoman mielenkiintoisessa maailmassa. Nykyisen kellarimestarimme Cyril Brunin puoleen on helppo kääntyä, kun tarvitsen täydennystä tietoihini.

Charlesin kanssa maailmalla

Damienin työn parhaita puolia on arvatenkin samppanjalähettiläänä kiertäminen ja samppanjan ilosanoman levittäminen.

─ Teen työtä ällistyttävän upeiden samppanjoiden kanssa, ja olen siitä hyvin ylpeä. Charlesin kanssa matkustaminen ympäri maailmaa on todella mukavaa ja nautin siitä kovasti. Se ei tietenkään ole mahdollista kuin kerran, pari vuodessa, minkä vuoksi hyvät yhteistyökumppanit ovat meidän tärkein resurssimme. Se, että voi antaa tuotteensa osaaviin käsiin, ihmisille joita ohjaavat samat arvot kuin meitä, on tavoitteemme kaikilla markkinoilla. Suomessa olemme onnistuneet. Tulimme näyttävästi markkinoille, nyt haluamme pysyä siellä ja vahvistaa asemaamme.

Charles Heidsieck on jo löytänyt joukon ystäviä Suomessa. Etenkin samppanjafriikit ovat mielissään uudesta tuttavuudesta. Viime vuoden Grand Champagne -tapahtumassa Helsingissä suurella yleisöllä oli ensi kertaa mahdollisuus maistella talon samppanjoita ja viinintekijäillallisia on järjestetty jo pariin otteeseen.

─ Viinibisnes on ala, jossa menestys on hyvän tuotteen lisäksi erityisesti kiinni ihmissuhteista. Joka kerran, kun olen saanut olla mukana tuottamassa ihmisille hienoja hetkiä hyvän ruoan ja samppanjan merkeissä, tunnen onnistuneeni työssäni.

Luksus syntyy laadusta ja historiasta

Charles Heidsieck – ja Piper-Heidsieck -samppanjatalojen uusi omistaja, Decoursin perhe, tunnetaan Ranskassa luksustuotteistaan, mm. kengistä ja vaatteista. Luksusjuomina pidettyjen samppanjoiden hankinta joukon jatkoksi oli luontevaa, varsinkin kun perhe haluaa korostaa nimenomaan ranskalaisen käsityön ja ranskalaisen luksuksen merkitystä toiminnassaan. Viinitila Château La Verrerie Ranskan Provencessa on kuulunut perheelle jo yli 30 vuotta, joten viinibisnes ei ole sekään täysin tuntematon alue. Luksusgenren edustajana perhe haluaa kiillottaa myös Charles Heidsieck -samppanjoiden luksusimagoa entisestään.

─ Charlesin saatavuus on moniin muihin samppanjoihin verrattuna rajoitettu ja sitä kautta sen tavoiteltavuus myös kasvaa. Emmekä me edes halua myydä Charlesia joka paikassa. Charles ei ole supermarketsamppanja. Haluamme korostaa luksuslaatuamme olematta kuitenkaan mitenkään ylimielisiä. Meidän kohderyhmän muodostavat ihmiset, jotka arvostavat elämässä muutoinkin kauniita asioita ja laatua, vaikkapa esimerkiksi pukeutumisessa. Haluamme olla trendikäs, mutta emme halua myöskään bling-bling – imagoa.

Samppanjalla on jo yleisesti ottaen luksusjuoman maine. Mikä sitten tekee Charlesista erityisen tavoiteltavan samppanjan?

Damien korostaa ensisijaisesti Charlesin laatua ja sen moniulotteista makua, jotka syntyvät pitkän kokemuksen ja ammattitaidon kautta. Rypäleet hankitaan luottotarhureilta parhailta kasvualueilta ja poimitaan käsin. Viinit valmistetaan teknisesti hyvin, sekoitetaan taidolla, varastoidaan ja kypsytetään pitkään ainutlaatuisissa olosuhteissa, kunnes ne tuodaan myyntiin tyylikkäässä asussa, kaikessa Charlesin perintöä kunnioittaen. Oman mausteensa samppanjaan tuokin sen mielenkiintoinen ja tapahtumarikas historia.

Palkituista palkituin – vakiosamppanjasta on hyvä aloittaa

Samppanjat ovat lähes poikkeuksetta sekoiteviinejä ja sekoittaminen on samppanjanvalmistuksessa tärkein vaihe ja sekoittaja avainhenkilö. Champagnessa sallitut rypälelajikkeet ovat mustat Pinot Noir ja Pinot Meunier sekä valkoinen Chardonnay ja jokainen lajike, ja jokainen cru (kasvualue) käytetään erikseen viineksi, joita sekoitetaan sitten kellarimestarien ohjeiden mukaan.

Vakiosamppanja, josta talon tyyli yleensä tunnistetaan, valmistetaan kunkin vuoden sadosta ja siihen lisätään nk. reserve-viinejä kellarimestarin määrittelemässä suhteessa. Reserve-viinit ovat parhaina vuosina varastoituja, laadukkaita viinejä, joiden avulla samppanjan laatu pidetään tasaisena satovuosien vaihteluista huolimatta.

Charles Heidsieck Brut Réserve -vakiosamppanjassa 8-10 vuotta vanhojen reserve–viinien osuus on peräti 40 % eli reilusti enemmän kuin yleensä. Satokauden viinit on valmistettu kaikista kolmesta lajikkeesta: Pinot Noir antaa sekoitukseen rakennetta, Pinot Meunier hedelmäisyyttä ja Chardonnay raikkautta ja eleganssia. Lisäksi samppanja kypsyy pitkään, peräti kolme vuotta, talon ainutlaatuisissa, roomalaisajalta peräisin olevissa kalkkikellareissa.

Mikäli laadun takeena pidetään viiniasiantuntijoiden arvioita, Charles Heidsieck – samppanjoiden kohdalla, se on varmaa: talon samppanjat kuuluvat maailman palkituimpien samppanjoiden valiojoukkoon.

Samppanjat napsivat vuosittain mitaleita ja kunniamainintoja viinimaailman arvostetuissa kilpailuissa, talon viinintekijät on palkittu useina vuosina “Sparkling Winemaker of the Year” -tittelillä ja mm. arvostettu viinilehti Wine Spectator antaa samppanjoille tuon tuosta huippupisteitä. Esimerkiksi meilläkin Alkon tilausvalikoimassa oleva Blanc des Millénaires 1995 sai lehdeltä vuonna 2012 peräti 96 pistettä.

Viinilehti puolestaan arvioi Vuoden Samppanja -valintaansa näin: ”Tyylikkään monivivahteinen, hennon paahteinen ja kermainen tuoksu. Siitä voi aistia myös herkullisia, makean hedelmäisiä vivahteita, kuten hillottua ananasta. Maku on varsin kuiva ja todella kypsän hedelmäinen. Tuoksun aromien lisäksi maussa on kypsää sitruunaisuutta ja positiivisessa mielessä hiivaisia aromeja. Hienovaraiset kuplat tuovat makuun eloisuutta ja kantavat kokonaisuutta punaista omenaa ja mineraalisia vivahteita tulvivaan jälkivaikutelmaan.”

Champagne Charlie teki nimestään samppanjan synonyymin

Charles Heidsieck -samppanjoiden markkinoinnissa on punaisena lankana itse Charles, samppanjan kehittäjä ja jo aikoinaan sen paras myyntimies. Charlesin tarina on yksi samppanjamaailman kiehtovimmista menestystarinoista. Mielenkiintoisena persoonana tunnetusta miehestä on tehty jopa elokuva nimeltä ”Champagne Charlie”, pääosassa Hugh Grant. Mikäli kiinnostuit, kolmetuntinen elokuva kertoo enemmän, mutta tässä Charlesin tarina pähkinänkuoressa.

Charles-Camille Heidsieck syntyi samppanjasukuun ja kasvoi Reimsissä keskellä viiniköynnöksiä ja samppanjaperinteitä. Saksalaissyntyisen isänsä kaksivuotiaana menettäneestä pojasta varttui ranskalais-äidin ja sisarten rakastavassa huomassa suoraselkäinen, tyylikäs, kunnianhimoinen ja haasteita pelkäämätön herrasmies, joka toteutti unelmansa omasta samppanjatalosta vain 29-vuotiaana, vuonna 1851.

Käytännön miehenä Charles ei hankkinut maata, vaan osti rypäleet paikallisilta viininviljelijöiltä. Hän itse päätti keskittyä samppanjan valmistamiseen ja kypsytykseen. Kypsytystä varten hän hankki roomalaisajalta peräisin olevat kilometrien mittaiset kalkkikellarit, jotka ovat edelleen ainutlaatuiset lajissaan. Syvällä maan alla, kellarien tasaisessa lämpötilassa samppanjat kypsyivät optimaalisesti.

Charles halusi tehdä itsensä näköisen, omaa nimeään kantavan, valloittavan ja vastustamattoman juoman, jolla hän suunnitelmiensa mukaan hurmaisi kotimaan lisäksi myös muun Euroopan sosieteetit ja kuninkaalliset hovit. Eikä siinä kaikki, Charlesin visio ulottui vielä kauemmas: hän veisi samppanjansa myös uusille, koskemattomille markkinoille Atlantin toiselle puolelle.

Niin kävi kuin Charles oli suunnitellut. Ennen pitkää hänen maskuliinisen elegantit, selväpiirteiset ja hienostuneet samppanjansa tunnettiin Euroopan lisäksi myös Amerikassa, jonne hän teki neljä, siihen aikaan melko vaivalloista matkaa.

Amerikkalaisten valloittaminen uudella, ihmeellisellä viinillä ei ollut Charlesille edes vaikeaa. Hän oli nimittäin paitsi kielitaitoinen ja sosiaalinen luonteeltaan, myös täydellinen dandy, joka rakasti keikarointia seurapiireissä ja seurapiirit rakastivat häntä. Amerikkalaisille Charles oli ranskalaisuuden ja tuon hurmaavan ranskalaisjuoman ikoni, ”Champagne Charlie” kuten he häntä kutsuivat. Menestyksestä kertoo sekin, että pian samppanjaa tilattiin vain sanomalla ”pullo Charlesia”. Legenda oli syntynyt.

Charles ja samppanjat menestyivät, mutta amerikkalaiset kohtelivat häntä myös kaltoin: Amerikan sisällissodan melskeessä Charles pidätettiin vakoojaksi epäiltynä ja hän sai virua kuukausia vankilassa. Bisneskumppanitkin pettivät ja Charles velkaantui pahasti. Mutta luonteelleen ominaisesti Charles ei antanut periksi, vaan nosti samppanjansa uuteen nousuun ja valloitti uusia alueita.

Hänen jälkeläisensä jatkoivat samppanjatalon menestystarinaa aina vuoteen 1976 saakka, minkä jälkeen omistajat vaihtuivat pariinkin otteeseen. Vuonna 2011 Charlesin tarina sai tavallaan uuden alun ranskalaista osaamista vaalivaan uuden omistajaperheen huomassa. Legenda elää ja voi paremmin kuin koskaan. Charles Heidsieck -samppanjat vaalivat taiten perustajansa perintöä.

P.S. Samppanja kuplii taas toukokuussa Vanhalla Ylioppilastalolla, kun Grand Champagne Helsinki 2017 rantautuu jo kolmannen kerran Vanhalle Ylioppilastalolle. Myös Charles ja Damien Valtier ovat siellä 11.-13.5.2017. Tervetuloa! www.grandchampagnehelsinki.fi

Artikkelin kuva: Tiina Rantanen