Pierangelo Tommasi – syntynyt viiniä suonissaan

Italialaisessa Tommasin viinitalossa on todistettu vääräksi väite siitä, että perhe olisi pahin: isoisä Giacomo Battista Tommasin jälkeläiset neljännessä polvessa työskentelevät sulassa sovussa 115 vuotta sitten perustetussa perheyrityksessä. Yksi heistä on Pierangelo Tommasi. Hänen osalleen on perheyrityksessä langennut viinien tunnetuiksi tekeminen maailmanlaajuisesti. Ja siihen työhön hän on antautunut täysillä.

─ Mitä minulle merkitsee sana ”viini”? Se merkitsee minulle kaikkea, se on minun elämäni. Viini on minun DNA:ssani, Pierangelo Tommasi huudahtaa. Eikä sitä ole vaikea uskoa, kun kuuntelee millä antaumuksella hän puhuu työstään perheyrityksessä ja viinibisneksestä yleensä.

Viinipulloa avatessa ei aina tule ajatelleeksi kuinka monen ihmisen elämä kietoutuu pullon ja sen sisällön ympärille. Viininteossa tarvitaan viljelijän ja viinintekijän lisäksi lukematon määrä muita työntekijöitä, ennen kuin viini on pullossa ja sen tie kohti viinimyymälää, ja sieltä meidän kuluttajien laseihin, voi alkaa.

Pierangelo Tommasi astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun tuote on jo pullossa ja sille lähdetään hakemaan ostajia Italian ulkopuolelta. Pierangelo vastaa Tommasin viinien markkinoinnista ja ulkomaanviennistä. Suomessa hän vierailee säännöllisesti tapaamassa päämiestään ja muistuttamassa Tommasin viinien olemassaolosta Alkoa, paikallista lehdistöä ja viininystäviä.

Tässä työssä adrenaliini virtaa vahvasti! Viinibisnes on jännittävää. Rankkaa, mutta samalla hauskaa. Ja haastavaa, sillä vaikka viini on ihmiskäsien tuote, ihminen on luontoäidin oikkujen armoilla kaiken aikaa. Työhön liittyy toisaalta paljon mukavia asioita, kuten matkustaminen, uusiin paikkoihin tutustuminen ja uusien ihmisten tapaaminen. Minä rakastan työtäni!

Pierangelo näkee työssään läheltä mitä viinimaailmassa tapahtuu ja tuntee myös sen kovat lait. Maailmassa tuotetaan viiniä yli tarpeen. Kilpailu perinteisten viininmaiden ja uuden maailman viinimaiden välillä on arkipäivää. Eurooppa tähyää mm. Pohjois-Amerikkaan ja Etelä-Amerikkaan ja päinvastoin. Myös Tommasin tärkeimmät vientimarkkinat, Skandinavian lisäksi, ovat USA ja Kanada. Etelä-Amerikan maat kiinnostavat, Brasiliassa viinejä on jo myynnissä.

Italia on viinimaana edelleen tärkeä ja kysytty. Varsinkin Valpolicellan tyyliltään ja luonteeltaan omintakeiset viinit, Amarone ja Ripasso, ovat erityisen arvostettuja ja haluttuja maailmalla. Uskon, että Valpolicellan viinit pärjäävät hyvin melko kovaksikin yltyneessä kilpailussa uuden maailman viinien kanssa. Ne ovat omalla tavallaan ainutlaatuisia ja niillä on pitkä historia takana. Kuluttajan on vaikea löytää mitään vastaavaa uudesta maailmasta, arvelee Pierangelo.

Perinteitä kunnioittaen, uudelle avoimena

Tommasin viinitalolla on pitkä historia, tänä vuonna 115 vuotta. Vuonna 1902 isoisä Giacomo Battista Tommasi rakensi ensimmäiset kolme 50 hehtolitran tynnyriään ja alkoi valmistaa viiniä Valpolicella Classicon alueen sydämessä, pienessä Pedemonten kylässä. Kylä sijaitsee Veronan maakunnan kaakkoisosassa, Veneton viinialueella, Pohjois-Italiassa.

Silloinen 10 hehtaarin viinitarha on vuosien mittaan kasvanut yli kymmenkertaiseksi ja laajentunut myös Veneton ulkopuolelle; viinitarhat käsittävät nykyisin yhteensä 550 hehtaaria Valpolicella Classicon ja muun Veneton alueilla, Lombardiassa, Toscanassa ja Apuliassa.

Tommasin toiminnan kulmakivinä ovat alusta saakka olleet pyrkimys parhaaseen mahdolliseen laatuun, usko rehelliseen työhön ja rakkaus sekä kunnioitus maata kohtaan, joka tuottaa kallisarvoisen raaka-aineen. Perinnettä kunnioitetaan, mutta eteenpäin vieville uudistuksille ollaan avoimia.

Tommasi Viticoltore –viinitalo tunnetaan ympäri maailmaa erityisesti yhtenä Valpolicellan klassisten ”suurten” viinien, Amaronen ja Ripasson, eturivin tuottajana. Myös talon muiden viinialueiden viinit ovat saaneet hyvän vastaanoton viinimaailmassa. Monet niistä ovat jo suomalaisenkin viininystävän ulottuvilla joko Alkossa tai ravintoloissa.

Kaunein kaikista – Amarone

Amaronea pidetään yhtenä Italian, ja koko maailman, hienoimmista punaviineistä. Se on Valpolicella Classico –viinialueen ehdoton kuningatar. Tommasin perhe on valmistanut tätä ”jumalaista nektaria” vuosikymmenien ajan perinteisellä tavalla. Yhdessä 11 muun tuottajaperheen kanssa Tommasi on perustanut yhdistyksen “Famiglie dell’Amarone d’Arte”, jonka tehtävänä on suojella ja ylläpitää viinin perinteistä valmistusta ja levittää sen mainetta maailmalla.

Alkoon Tommasin ensimmäinen Amarone, vuosikertaa 1998, tuli vuonna 2002. Viime marraskuussa Pierangelo kävi hemmottelemassa suomalaista lehdistöä maistattamalla heille Tommasi Amaronen vuosikertoja 2007, 2008, 2009 ja 2012. Ainutlaatuinen vuosikertakattaus ihastutti taas kerran asiantuntijat. Suomalainen viininystävä pääsee nauttimaan vuosikerrasta 2012, joka on tällä hetkellä myynnissä Alkon vakiovalikoimassa.

─ Olen huomannut vuosien mittaan, että suomalaiset arvostavat muiden skandinaavien tapaan tyyliä, jota Tommasi, ja ylipäätään Veneton viinit, Amarone, Ripasso ja Appassimento- viinit edustavat. Ne ovat maultaan pyöreän pehmeitä ja meheviä, lämmittävät mukavasti ja sopivat hyvin yhteen monenlaisten ruokien kanssa.

Tommasi Naturae – luonnon ehdoilla

Tänä päivänä ympäristön huomioiminen viininviljelyssä on paitsi kilpailuvaltti myös eettinen valinta. Se on myös Tommasin perheen valinta. Tommasi Naturae –projekti on omistettu luonnonmukaisesti tuotettujen viinien valmistukselle.

Tähän tarkoitukseen hankittiin ensimmäinen tarha Toscanan Poggio al Tufo –projektin yhteydessä jo ennen vuosituhannen vaihdetta. Maremmassa sijaitseva Doganella-viinitarhan koko 24 hehtaaria on omistettu luonnonmukaiselle viljelylle.

Luonnonmukaisten viinien valmistukselle omistaudutaan myös Tommasin vuonna 2013 hankkimalla Masseria Surani –viinitilalla Apuliassa. Tila sijaitsee nk. Magna Graecian alueella, jonne antiikin kreikkalaiset rakensivat siirtokuntiaan. Historiaa kunnioittaen tilan kaikki viinit ovat nimetty kreikkalaisten jumalien mukaan: Ares, Arthemis, Helios, Heracles ja Dionysos.

Tilan ensimmäinen luomuviini Masseria Surani Atlas (Primitivo, Negroamaro ja Cabernet Sauvignon) on odotettavissa Suomen markkinoille vuoden 2017 aikana. Tällä hetkellä meillä on jo myynnissä punaviini Masseria Surani Heracles Primitivo.

─ Meidän orgaaniset viinimme ovat enemmän kuin vain luonnonmukaisesti valmistettuja. Niiden ympärille nivoutuu kaikki, mihin uskomme ja mitä kunnioitamme: terveet ja hyvin hoidetut tarhat, työntekijöistä huolehtiminen, luonnon säästäminen ja koko luonnon monimuotoisuuden parantaminen, Pierangelo täsmentää.

Jokaiselle jotakin

─ Tommasi on noussut yhdeksi vakiintuneimmista italialaisista viinibrändeistä Suomessa, koska pystymme tarjoamaan suurten viiniemme lisäksi laadukkaita viinejä myös edullisemmissa viinikategorioissa. Suomi on pienestä kuluttajakannasta huolimatta meille sekä laadullisesti että määrällisesti hyvin tärkeä markkina.

Tommasin viinisalkusta löytyy todellakin viini jokaiseen makuun ja jokaiselle kukkarolle: valkoista, punaista, kuohuvaa, mm. Veneton ylpeyttä Proseccoa. Tommasi Filodora Prosecco tuotiin markkinoille Italiassa vuoden 2012 huhtikuussa yrityksen 110-vuotisjuhlan merkeissä. Suomessa se ei ole myynnissä, sen sijaan Tommasin uudelta Lombardian Tenuta Caseon tilalta tuleva raikas ja elegantti kuohuviini Tommasi Perla Appassionato Brut löytyy Alkon tilausvalikoimasta.

─ Olen melko tyytyväinen viiniemme saatavuuteen Suomessa eli päätuotteemme ovat jo Alkon vakiovalikoimassa, mutta haluan muistuttaa suomalaisia viininystäviä, että Alkon tilausvalikoimasta löytyy lisäksi myös muutama muu mielenkiintoinen Tommasi- viini. Esimerkiksi Toscanalaisen Podere Casisano –tilamme viinit Casisano Rosso di Montalcino ja Casisano Brunello di Montalcino. Niihin kannattaa ehdottomasti tutustua! Pierangelo vinkkaa ja kehottaa tarkastelemaan Alkossa myös Tommasi Valpolicella –pulloa, jonka etiketti muuttuu pian uudeksi. Tai pikemminkin vanhaksi: se on nimittäin sama etiketti jonka isoisä Giacomo liimasi ensimmäiseen pulloonsa vuonna 1902.

Ritorno al futuro – takaisin tulevaisuuteen – sloganilla Tommasi haluaa tänä päivänä kertoa maailmalle, että perinne elää ikuisesti, mutta uudistuu mennyttä kunnioittaen ajan hengen mukaan.