ProWein: kun koko viinimaailma kokoontui yhteen kolmen päivän ajaksi

Joka vuosi maaliskuun keskellä viinialan ihmiset ympäri maailmaa suuntaavat Saksan Düsseldorfiin. ProWein -messut ovat kasvaneet valtavaksi, mutta erittäin tehokkaaksi tapahtumaksi, jossa sekä viinin tuotantoon että myyntiin osallistuvat tahot kohtaavat toisensa. Kolmen päivän aikana solmitaan valtava määrä sopimuksia, hiotaan yhteisiä strategioita ja haistellaan alan kansainvälisiä trendejä – ja tietysti maistellaan viiniä. Viiniposti oli myös paikalla ja kokosi yhteen alan tuulahduksia huikeine kuvineen. Kurkkaa, miltä massiivinen ammattilaismessu näyttää!

ProWein 19.-21.3. 2017 rikkoi jälleen kaikki ennätyksensä ja vahvisti asemansa maailman tärkeimpänä viinialan tapahtumana: Kolmen päivän aikana Düsseldorfin messukeskukseen kokoontui 6500 näytteilleasettajaa (yli 60:sta maasta) sekä 58 500 vierailijaa peräti 130:sta maasta! Kuuluisuuksia vilisi huippuviinitalojen edustajista viinien asiantuntijoihin: 500:n luennon joukossa kuultiin esimerkiksi viini(tieto)kirjailijaa Jancis Robinsonia. Muusikkona paremmin tunnettu Sting esitteli italialaisen viinitalonsa tuotteita ja keräsi runsaasti huomiota myös tarttuessaan kitaraan ja mikrofoniin.

prowein1 prowein2Messuvieraat saapuvat aamuyhdeksältä messukeskukseen sankkana virtana.  (photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)

prowein4prowein3 Kartan tutkiminen oli tarpeen kun halleja riitti kilometritolkulla. Onneksi ”ohitusputkia” oli rakennettu helpottamaan pitkiä etäisyyksiä. (photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)

prowein5 prowein6

(photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)

Viinibisnes siirtyy nettiin, Brexit ja USA huolestuttavat

Geisenheimin yliopiston toteuttaman tutkimuksen mukaan viinialan toimijoiden tyytyväisyys alansa näkymiin oli yleensä ottaen hyvä. Peräti 60% kävijöistä¹ kertoi investoinneista: merkittäviä sopimuksia oli solmittu ja tilauksia tehty tai tulossa.

Tuottajat vaikuttivat hieman positiivisemmilta tulevaisuudennäkymiinsä verrattuna suorassa kuluttajapinnassa toimiviin myyjiin. Viinien tekijät voivatkin helpommin etsiä uusia markkina-alueita maahantuojiin ja vähittäismyyjiin verrattuina, ja tämä olikin selkeästi havaittavissa: Venäjä, Hong Kong, Puola, Etelä-Korea, Brasilia ja Kiina olivat maita, joihin bisneksen uskottiin tulevaisuudessa painottuvan. Länsimaiden taloudelliset ja poliittiset muuttujat koettiin riskialttiiksi, Brexit sekä USA:n mahdollisesti muuttuvat kauppasuhteet huolestuttivat alalla.

Suomi ja Skandinavia suurine monopoleineen houkuttelee edelleen alueena kovasti erityisesti matalien riskien takia. Kauppakumppaneiden luotettavuus, taloudellinen ja poliittinen vakaus luovat turvallisuutta kaupan käyntiin.

Tulevaisuuden viini myydään internetin kautta, arvioivat alan edustajat. Myyntiketjujen arviotiin lyhenevän, ja esimerkiksi USA:ssa tilat myyvät jo nyt huomattavia määriä viiniä suoraan kuluttajalle. Toisaalta erilaiset nettikaupat runsaine valikoimineen, mahdollisesti ruoan yhteydessä tarjottavine paketteineen nähtiin uutena kaupan muotona.

¹Geiseheimin yliopiston tutkimukseen vastasi 1500 viinialan toimijaa 46:sta maasta (mukana tuottajia, vähittäis- sekä tukkumyyjiä ravintoloiden edustajat mukaanluettuina)

prowein7prowein8prowein10Tuottajien standeillä maisteltiin ja palaveerattiin usein istuen, mutta lisäksi alueiden viinejä oli koottu suuriin maistelupisteisiin, joissa sai rauhassa etsiä sopivaa tuotetta (ja tuottajaa) avoimista pulloista. (photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)

prowein11 prowein12Messuilla esiteltiin viinien lisäksi muitakin alkoholijuomia. (photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)

Domaine Schlumberger luottaa terroiriin

Alsacelainen perheyritys Domaine Schlumberger on käynyt ProWeinissa jo 13 peräkkäistä vuotta. Séverine Schlumberger kehuu saksalaista osaamista järjestelyjen suhteen sekä messujen sijaintia keskellä Eurooppaa. Heille pohjoismainen yhteistyö on tärkeää ja sen merkitys kasvaa edelleen. Aasian myynti on vasta alkutaipaleella, ja mihin trendit siellä alkavat kallistua, on heille mielenkiintoinen kysymys. Aloittelevat viininharrastajat ihastuvat usein Alsacen aromikkaaseen Gewürztramineriin, kun taas pitkän linjan konossöörit arvostavat heidän kuivia, hienostuneita terroirviinejään. Kaiken kaikkiaan maailman viinimaku on heidän arvionsa mukaan siirtymässä enemmän kuivien (valko)viinien suuntaan, ja erityisessä asemassa ovat ruoan ja viinin yhdistämisen mahdollisuudet.

Pohjoismaissa sekä USA:ssa arvostetaan ympäristöystävällisyyttä ja erityisesti luomusertifikaattia. Séverine onkin ehdottomasti luomun ja ympäristösäädösten kannalla kaiken maanviljelyn suhteen, mutta kertoo että perheyritykset, jotka viljelevät omia viinitarhojaan ovat usein ”luomuja” jo ihan maalaisjärjellä. Hyvää viiniä tuottaa vain terve maaperä, ja viiniköynnös voi elää jopa satavuotiaaksi. Puhtaasta ympäristöstä huolehtiminen on investointia oman perheen tulevaisuuteen.

prowein14

Thomas ja Séverine Schlumberger. (kuva: Liisa Huttu-Hiltunen)

Perelada kuuntelee kuluttajaa ja investoi ympäristön suojeluun

”ProWein on meille ehdottomasti vuoden tärkein tapahtuma”, sanoo pohjoisespanjalaisen Pereladan markkinointijohtaja Eugeni Llos Norenberg. ”Tiiviissä tapaamisissa teroitetaan loppuvuoden suunnitelmia ja kuunnellaan toiveita asiakaspinnasta. Ajankohta on oleellinen, alkuvuodesta ehdimme vielä reagoida kuulemaamme. Etukäteissuunnittelu on ratkaisevaa, näin kolmen päivän aikana ehditään tehokkaasti tavata kaikki yhteistyökumppanit ja käydä kaikki oleellinen läpi lyhyessä ajassa.” kertoo norjalaisespanjalainen tehokkuuden perikuva, joka vastaa tyhjentävästi kysymyksiin turhia jaarittelematta.

Myös Perelada on huomannut tendenssin kevyempien ja elegantimpien viinien suuntaan, samoin kuin ”rosén renessanssin” eli roséviinien kysynnän ja arvostuksen uudelleen nousun. Luonnonmukaisuus on tärkeää sekä heille että heidän asiakkailleen (esimerkiksi Ruotsin monopolissa joka viides myyty pullo on jo luomua, Eugeni huomauttaa), mutta myös teot ”viinipullon ulkopuolella”, noteerataan. Pereladan rakenteilla oleva (40Milj. euron budjetin) uusi viinimö on suunniteltu palkitusti täysin kestävän rakentamisen perustein. Lisäksi heidän 10:n vuoden ympäristöohjelmaansa kuuluu insinöörejä, jotka kehittävät energiaystävällistä teknologiaa ja logistiikkaa sekä kierrätettäviä ja kevyempiä materiaaleja niin pakkauksissa kuin kaikessa muussakin tekemisessä. Perelada on aktiivinen uhanalaisten eläinlajien suojelussa, kulttuurin ja tutkimuksen tukemisessa sekä yksi pääpromoottoreista Wineries for Climate Protection –ohjelmassa, jonka tarkoituksena on tuoda maailman viininvalmistajat ja heidän tietotaitonsa yhteen ilmastokysymysten äärelle.

Perelada valmistaa vuodessa yli 5 miljoonaa pulloa: cavasta punaviineihin ja kaikkea siltä väliltä. Heidän cavansa löytyvät miltei jokaisen laaturavintolan viinilistalta Espanjassa.

prowein15

Pereladan markkinointijohtaja Eugeni Llos Norenberg ja Viinipostin Liisa Huttu-Hiltunen. (kuva: Tarja Runsten)

Bonterran Bob Blue on pitkän linjan viinintekijä

Kuuluisuuksista puheen ollen, kukapa ei haluaisi tavata Bob Blueta, kalifornialaisen Bonterran perustaja-viinintekijää? Bob oli 80-luvulla visionääri, joka uskoi laadukkaan viinin syntyvän rauhassa terveessä ympäristössä – aikana jolloin ympärillä taottiin nopeita voittoja seuraamuksista piittaamatta. Hänen sinnikkyytensä ja vuosien uurastuksensa on kuitenkin palkittu: 4,5 miljoonan litran vuotuinen myynti jatkaa kasvamistaan ja kuluttajat rakastavat hänen pyöreän pehmeitä viinejään – kiinnosti luomusertifikaatti tai ei. Bob Bluelle onkin yhdentekevää, millainen sertifikaatti pullon kyljessä on. ”Sisältö on se, joka ratkaisee”, hän sanoo. Hän kertoo aina pyrkineensä laadukkaan viinin tuottamiseen, siinä kaikki. Luonnonmukaisuus ja erilaiset bio-menetelmät ovat keino, eivät päämäärä.

Herra Blue on Düsseldorfissa vasta kolmatta kertaa, mutta pitää näkemästään. Hän on vaikuttunut ProWeinin kaupankäynnin mittakaavasta, niin uskomattomalta kuin se amerikkalaisen suusta kuulostaakin. Hänen mukaansa Yhdysvalloissa messut ovat kuluttajille suunnattuja ja tietenkin myös tärkeitä, mutta ammattilaisten tehokas tapaamisalusta puuttuu.

Koska sekä Bonterra että Bob Blue ovat ehtineet kunnioitettavaan ikään, on aika pienelle nostalgialle. Hän kertoo kuinka aloittelevana viinitalona Bonterralla ei ollut varaa kalliisiin ranskalaisiin viinitynnyreihin, ja niin hän päätyi ostamaan käytettyjä bourbontynnyreitä viinien kypsytysastioiksi. Viskitynnyrit ovat kuitenkin vahvasti paahdettuja viinitynnyreihin verrattuina, ja saattaapa edellisen tuotteen makuakin hieman sekoittua viinin aromeihin. Tribuuttina tuohon aikaan ja tarinoihin (joita siitä ilmeisesti riittäisi) Bonterra on nyt julkaissut viinin ”1000 Stories” (=tuhat tarinaa). Kyseessä on muhkea punaviini, leveän paahteinen ja makean mausteinen – kypsytetty käytetyissä bourbontynnyreissä!

prowein16

Bob Blue sylissään ”1000 Stories” ja vierellään Suomen maahantuojat Ilkka Perttu (vas.) ja Jaakko Siimeslahti (oik.) (kuva: Liisa Huttu-Hiltunen)

Teksti: Liisa Huttu-Hiltunen