Kulissien takana - Enni

viinipostin kulissien takana enni

Tiesitkö, että Viinipostin takana häärää viinialan ammattilaisia viinien maahantuontiyrityksistä?

Uudessa juttusarjassa kurkistamme viinipostilaisten työpäiviin. Millainen on viininmaahantuojan työpäivä, keitä me olemme ja miten olemme päätyneet alalle? 

Viinipostin kulisseissa häärää reilun 30 hengen iloinen joukko. Työtehtävämme ovat yhtä kaukana toisistaan kuin asuinpaikkamme: joku asuu Hangossa ja suunnittelee tv-mainoksia, kun toinen viettää suuren osan ajastaan Lapissa kiertämässä ravintoloita. Kaikkia yhdistää rakkaus hyvään juomaan, ruokaan ja yhdessäoloon.

Viinien lisäksi Viiniposti maahantuo myös väkeviä juomia. Alla Enni avaa hieman lisää, millaista on työskennellä isojen kansainvälisten väkeväbrändien parissa. 

Kuka?

Nimi: Enni, 30

Kaupunki: Helsinki

Rooli: Väkevien markkinointipäällikkö

Päädyin alalle

kuusi vuotta sitten opiskelukaverini vinkattua avoimesta paikasta alkoholinmaahantuojalla. Olen aina ollut kiinnostunut ruoka- ja juomakulttuurista ja paloni alaa kohtaa vahvistui opiskellessani Viikissä elintarvike-ekonomiaa. Opiskeluaikoina asuin muutamaan otteeseen Hong Kongissa, jossa kaiken muun uuden ohella tutustuin myös suomalaiseen Kyrö Distilleryyn Suomen Kauppakamarin kautta. Sinänsä hassua, että ensi kosketukseni Kyröön tapahtui niinkin kaukana. Nykyään teen Kyrön kanssa läheisesti töitä päivittäin.

Aloitin Interbrandsillä markkinointiassistenttina vuonna 2017 ja työn kuvani on vuosien saatossa muuttunut, nykyään toimin väkevien markkinointipäällikkönä.

Tavallinen työpäiväni koostuu

hyvin monenlaisista tehtävistä. Tiivistettynä, päätehtäväni on suunnitella markkinointia edustamillemme väkevien brändeille. Laadin vuosisuunnitelman ja huolehdin, että suunnitelmat ja budjetti toteutuu, järjestän kampanjoita ja muita brändin aktivointeja ravintolakentällä, kommunikoin päämiesten kanssa ja raportoin heille, seuraan trendejä ja osallistun koulutuksiin. Väkevien markkinointi on Suomessa hyvin rajoitettua, ja kaikki suoraan kuluttajille tehty markkinointi on kiellettyä. Olen siis paljon yhteydessä ravintoloihin ja baareihin, koska niiden anniskelualueilla on mahdollista järjestää aktivointia.

Parasta työssäni on

sen monipuolisuus. Toisistaan poikkeavat päivät ovat minulle tärkeä asia. Välillä päivitän budjettiexceliä toimistolla, toisinaan osallistun promoon ravintolan tapahtumassa ja parhaimmillaan maistelen viskejä Juran saarella.

On hienoa tehdä työtä huikeiden brändien kanssa ja olla osa niiden tarinan välittämistä, niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin.

Opettavaisinta on, kun pääsee tuottajan luokse paikan päälle elämään ja hengittämään brändien tarinaa, ihmiset alalla ovat valtavan inspiroivia ja intohimoisia. Joka päivä voi oppia jotain uutta.

Väkevissä minua kiehtoo

millainen maailma niiden kautta onkaan avautunut! Aiemmin en aavistanutkaan, minkälaisia tiiviitä yhteisöjä on esimerkiksi viskien ystävillä. Koko väkevien juomakategoria on niin paljon monipuolisempi kuin usein ajatellaan. Käyttötarkoituksia on monenlaisia, ja itse olen innostunut mm. viskien yhdistämisestä ruokaan. Myös esim. cocktailien maailma on parhaimmillaan suorastaan juomataidetta, kun tarkkaan valikoituja raaka-aineita yhdistellään ennakkoluulottomasti. Joskus hyvin yksinkertaisista ainesosista syntyy uskomattomia yhdistelmiä.

Suosittelen kaikille

tutustumaan rohkeasti viskien maailmaan. Jos on maistanut muutamaa, ei kannata vetää johtopäätöstä koko juomatyypistä, niitä on todella laidasta laitaan. Jostain syystä viskejä on pidetty osana maskuliinista maailmaa, kehotan siksi myös erityisesti naisia kokeilemaan viskejä rohkeasti. Viskicocktaileista, kuten whisky sourista voi vaikka aloittaa, käydä viskimessuilla, tutustua Kyrön tislaamoon Isossakyrössä ja kun innostus ottaa vallan niin suunnata viskin ystävien mekkaan, Juran saarelle Skotlantiin. Matka on pitkä mutta todella vaivan arvoinen.